המכולות השכונתיות מרימות ראש

  איזק

בשנים האחרונות קרו מספר שינויים בשוק הקמעונאי המשפיעים על ההתנהגות הצרכנית ונוגסים בסל הקניות הקמעונאי. הדבר נובע מהשינוי בהרגלי הקנייה והתכנון של הצרכן הישראלי שבשנים האחרונות הפסיק לאגור מוצרי מזון במזווה והחל להבין כי זמן הוא שווה ערך לכסף. השינויים בהתנהגות הצרכנית הביאו לנגיסה משמעותית בסל הקניות ברשתות הגדולות לטובת החנויות השכונתיות והשאלה הגדולה מי מהשווקים ימצמץ ראשון?

לפני כ-5 שנים, הרגלי הקנייה של משקי הבית, היו בין קנייה אחת גדולה לשלוש בחודש בחנות מזון גדולה. הקניות הללו אפשרו למלא את המזווה הן במזון והן במוצרי ניקיון וכדומה. במקביל, משקי הבית ביצעו השלמות בין 8 ל-11 פעמים בחודש – במינימרקטים קטנים, כמו גם במאפיות, ירקנים שכונתיים ועוד. היקף סל הקניות בחנויות אלו היה קטן יחסית בגלל עלות המוצרים הגבוהה ביחס לשוק.

בשנים האחרונות חל מפנה בהרגלי הצריכה. הלקוח כבר לא חושש ממחסור ורוכש פחות או יותר לפי תכנית השימוש במוצר ולא כדי לאגור. לעומת זאת מספר הפעמים שבהן הוא עורך את הקניות בחודש לא השתנה. כתוצאה מכך, חלק גדול מסל הקניות ברשתות עבר לחנויות הקטנות.

העלייה בהיקף סל הקניות בחנויות הקטנות גדל בגלל שתי סיבות עיקריות. האחת, מטעמי נוחות – זמן קנייה קצר יותר, נסיעה קצרה וחניה נגישה. הצרכן הישראלי הבין ‘שזמן זה כסף’ והעדיף לשלם יותר במכולת השכונתית הקרובה מאשר לנסוע לזו המרוחקת. הסיבה השנייה, אנשים נפתחו לטרנד תכניות הבישול ותחרויות האוכל. הצרכן היום משקיע בבישוליו ומעדיף לקנות מחנויות קטנות שמתמחות במוצרים הספציפיים שדרושים לו.

סל הקנייה בסופרמרקטים הגדולים נמצא בממוצע בירידה וזאת למרות אפקט הסגירה של מגה, שנתן מרווח נשימה למתחרים. לכן, היום יש צמיחה גדולה מאוד של חנויות אקספרס קרובות לבית ו/או חנויות בוטיק מתמחות. חלק מהקמעונאים טומנים את ראשם בחול ומסתמכים בעיקר על המכירה המקוונת. הם לא מבינים שטעות קטנה באון ליין מבריחה לקוחות לטובת הקצב השכונתי וכדומה.

חשוב להבין כי הדור הנוכחי שגדל ללא פחד של מחסור חי את הרגע ופחות נאמן למותגים מסורתיים. יתירה מזאת, מחקרים מראים כי הדור הצעיר מתכנן את הארוחה שלו כ-20 דק’ לפני שמתחיל לאכול. בנוסף, מדובר בדור שמזמין אוכל מוכן ורוכש מוצרים ספציפיים לארוחה ייעודית.

המבוגרים שגדלו בדור האגירה, עדיין מקפידים למלא את המזווה כדי שלא ייחסר. הם עדיין חוששים שאם יגיעו במפתיע אורחים לא יהיה להם מה להציע על השולחן. האוגרים הם גם אלו שבדרך כלל קונים במבצעים אך יחד עם זאת מדובר בהתנהגות צרכנית שהולכת ודועכת עם הזמן.

כדי להמשיך ולהתקיים יאלצו החנויות הקטנות להציע את מרכולתם באינטרנט ולצור אלטרנטיבה ראויה לרשתות הגדולות. לחילופין, הקמעונאים יידרשו לגשר על נוחות הקנייה בסופר השכונתי ע”י שיציעו לצרכן חווית קניה ייחודית. כבר היום ניתן למצוא בהרבה סופרים גדולים באירופה מתחמי טעימות ומתחמי אוכל מהיר, מה שהופך את קניית שאר המוצרים לחווייתית. בעל עסק נבון יהיה חייב להבחין בשינוי המגמה וללכת לקראתה כי אם לא, המגמה עשויה לעקוף אותו.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

USAIsrael
יש לכם שאלה? זקוקים לייעוץ מקצועי?
צרו איתנו קשר ונשמח לעזור 077-2308149 או שלחו הודעה
ליצירת קשר