“עיצוב חנות הוא לא רק תכנון מדפים”: כל מה שצריך לדעת על תכנון חנות רווחית ומצליחה

תכנון חנות הוא הבסיס להצלחתה של כל חנות, אך כדי לעשותו נכון יש להחזיק בידע קמעונאי רחב וניסיון רב שנים בתכנון חנויות מסוגים שונים. חברת בי-סמארט ריטייל עם כל מה שצריך לדעת על עיצוב חנות רווחית ומצליחה

תכנון חנות, הנקרא בשפה מקצועית layout – לייאאוט, הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר בהצלחתה של החנות – שמשמעותה רווח כספי גדול ממכירות. על פניו, נראה כי תכנון חנות או עיצוב חנות הוא פעולה אדריכלית רגילה שמטרתה לתכנן את עיצוב המרחב בהתאמה לתנאי השטח, למשל: כאשר מדובר בתכנון של סופרמרקט יש צורך בתכנון מדפים מסודר שיתאים למוצרים שנמכרים בחנות, תכנון אזורי שירות הנדרשים לגיבוי אחורי, הצבת מכשור מתאים לצרכים שונים כמו קירור, פירות וירקות טריים, וכדומה.
עם זאת, תכנון אדריכלי הוא לא מספיק. בסופו של דבר כל מטר בחנות עולה כסף – לתפעל, לנקות, לתחזק ולשלם עליו שכירות. כאשר המטרה שלנו היא לקבל את ההחזר הכספי הגבוה ביותר למטר, על פי העקרון המנחה הנקרא Return for space – לא מספיק לערוך תכנון מבני של שטח החנות, אלא נדרש לנו גם תכנון חנות קמעונאי המצריך ידע רחב וניסיון רב שנים בתחום הקמעונאות.
תכנון חנות מזווית הראייה הקמעונאית ייקח בחשבון מרכיבים נוספים, החשובים לא פחות להצלחתה הכלכלית של החנות, ביניהם: בחירת תמהיל המוצרים הנכון וההתנהגות הצרכנית של הלקוחות, בהתאמה למיקום החנות ולסוג האוכלוסייה.
הידע והניסיון שצברה חברת בי-סמארט לאורך שנים ארוכות, בהן תכננה ועיצבה אלפי חנויות וצברה ידע נרחב על סוגים שונים של מוצרים ועל התנהגות צרכנית – הפכו אותה לחברה המובילה בתחום של תכנון חנות וגם עיצוב חנות ולמומחית בתכנון של חנויות סופרמרקט, חנויות ‘עשה זאת בעצמך’, חנויות פארם, ועוד.

עיצוב חנות זו משימה מורכבת

סופרמרקט הוא כנראה סוג החנות המורכב ביותר לתכנון. הוא כולל סוגים שונים של מוצרים – ממוצרי מזון קפואים, דרך מזון טרי, לחמים ומאפים, מוצרי חלב, פירות וירקות טריים, מוצרים להכנת מזון ומזון לצריכה מיידית – ועד מוצרי פארם, כלי בית, ועוד. בחנות כזו נדרשת נוחות תפעולית, אך גם מרחב נעים ומזמין ללקוחות שמסתובבים ברחבי החנות. עיצוב חנות ותכנון המרחב בסופרמרקט צריך לקחת בחשבון גם את תמהיל הסחורה, כך שיהיו מספיק שטחים לפי היחסים הנדרשים בין סוגי המוצרים והכמות הנדרשת מכל סוג.
אל כל אלו מצטרף מרכיב נוסף – והוא גודל החנות. שהרי, חנות סופרמרקט גדולה בשולי העיר אינה דומה לסופרמרקט שכונתי קטן. כך למשל, בחנות גדולה נוכל לתכנן את הגבהים כך שהלקוחות יוכלו להגיע לכל מוצר בהישג יד וגם יוכלו לראות את המעטפת מכל נקודה בחנות. בחנות קטנה, לעומת זאת, אין מספיק שטחי אחסון ולכן לעיתים יש צורך באחסון לגובה, במידה האופטימלית ביותר האפשרית. תכנון חנות נכון יתכלל את כל המרכיבים הללו, בהתאם לגודל הסופרמרקט, וינצל את השטח מבלי לפגוע בחוויית הלקוח ובתפעול.
במבנה של חנות סופרמרקט, כמו כל חנות אחרת, ישנם אילוצים שונים שיש לקחת בחשבון בעת שעורכים עיצוב חנות. למשל: עמודים תומכים או נישות שונות במבנה, המאפיינים בדרך כלל חנויות קטנות. החשיבה המקורית של בי-סמארט, לצד ניסיון של תכנון אלפי חנויות, מולידה פתרונות יצירתיים לניצול המקום בצורה אופטימלית על אף הקשיים והאילוצים שיש בשטח.
בהקמת חנות חדשה, כמו גם בשיפוץ יסודי של חנות וותיקה, יש לקחת בחשבון את השינויים שיתרחשו בחנות לאורך השנים הקרובות. למשל, בגלל גידול צפוי באוכלוסייה המקומית או שינויים משמעותיים בהרגלי הצריכה. תכנון חנות שעורכת חברת בי-סמארט יכלול תמיד ראייה לטווח רחוק וייקח בחשבון את כל השינויים האפשריים, לדוגמה: תוספת של קופות, עיצוב מחלקה חדשה בחנות באמצעות מידוף קיים, נקודות חשמל נוספות לאורך הרצפה, מדפים שיכולים להפוך לבמות תצוגה, וכדומה. שינויים נוספים אותם מלווה בי-סמארט לאורך חיי החנות הם שינויים במעטפת, כמו שינויים בתאורה, בגרפיקה ובצבעים של החנות.

יש לכם שאלה? זקוקים לייעוץ מקצועי?
צרו איתנו קשר ונשמח לעזור 077-2308149 או שלחו הודעה

הולכת לקוח נכונה – כך מתכננים חנות מצליחה

אחד המרכיבים המרכזיים של תכנון חנות הוא הולכת לקוח. מרכיב זה חשוב בכל סוג של חנות, גם כשמדובר בחנות מסוג ‘עשה זאת בעצמך’ – DIY, שבה מחלקות החנות הן מובחנות וברורות יותר והמוצרים הם מורכבים יותר. למשל: מחלקת מוצרי חשמל שיש בה מוצרים “לבנים” גדולים ומוצרים קטנים כמו קוצץ ירקות ובלנדר, וגם מחלקת כלי עבודה שיש בה סוגים רבים של כלים, מברגות ועוד. בחנות כזו המחלקות צריכות להיות תחומות וברורות יותר בתוך החנות הגדולה, כי שהלקוח שמסתובב בחנות יבין איפה הוא נמצא וימצא את מה שהוא צריך. כמו כן, יש לקחת בחשבון את הקטגוריות של המחלקות השונות ואת הסמיכות ביניהן, באמצעות רצף הגיוני וברור שייצור חוויית קנייה אפקטיבית ונעימה.
לפני מספר שנים, תכננה בי-סמארט את החנות החדשה שפתחה רשת היפר-רוזנפלד – רשת ‘עשה זאת בעצמך’ מצליחה במרכז הארץ. במסגרת תהליך תכנון החנות הגדולה, ערכה בי-סמארט ניבוי הולכת לקוח נכונה בתוך הסניף הגדול והבינה כי עליה להקל על הלקוח למצוא במהירות ובקלות את המוצר שכנראה חיפש מבעוד מועד באינטרנט. רק לאחר מכן יפנה הלקוח להסתובב בחנות ולהביט במוצרים נוספים. לכן, תכננה את החנות באמצעות מעבר אחד גדול ורחב במרכז החנות, ממנו יכול הלקוח לגשת למוצר שרצה ולהגיע לקופה. בפועל, אחרי שמצא את המוצר במהירות, הלקוח נרגע ובוחר מחלקה נוספת שמעניינת אותו, מתוך כלל המחלקות הפרושות לפניו באופן ברור ונגיש. התכנון המקורי של בי-סמארט נחל הצלחה גדולה המלווה את החנות עד היום.

תכנון חכם של תמהיל המוצרים

אי אפשר לדבר על תכנון חנות מבלי להתייחס לתכנון של תמהיל המוצרים הנמכרים בחנות – הסידור של המוצרים השונים, סמיכות הקטגוריות בתוך המחלקות השונות ורצף המחלקות.
הדוגמה הטובה ביותר לכך הוא תכנון של חנות מוצרי פארם, הכוללת שלל קטגוריות שונות: מוצרי היגיינה, מוצרי טיפוח לעור ולשיער, מוצרי איפור ובישום, מוצרי תינוקות, ועוד. כאשר מתכננים חנות מסוג זה יש להכיר היטב את הרגלי הצריכה של הלקוחות, למשל: כיצד נשים קונות מוצרי היגיינה ומהם המוצרים הנלווים שהן יחפשו באותה קנייה, כמו מוצרים להיגיינת הפה או מוצרי טיפוח אישי. בסידור המוצרים יש לקחת בחשבון גם את גודל הגונדולה (שורת המדפים) ואת גודל המחלקה. חברת בי-סמארט מתמחה, בין היתר, בתכנון של רשתות חנויות פארם.
גם כשעורכים עיצוב חנות סופרמרקט ישנה חשיבות גדולה לתכנון תמהיל המוצרים – על איזה מדף נשים כל מוצר ועל כמה שדות הוא יישב. סמיכות המוצרים תשפיע אף היא על כמות המכירות. למשל: רטבים, טחינה, דבש וחלבה הם מוצרים שכדאי לשים ביחד ומייד אחריהם כדאי לשים מוצרים להכנת עוגות. גם קפה ושוקולד הם מוצרים שנמכרים יחד בצורה טובה וגם נראים ומסתדרים נהדר אחד ליד השני על המדפים.
אילו מוצרים כדאי לסדר בכניסה לחנות ואיפה בדוק כדאי לשים כל מוצר? אילו מחלקות יותר רווחיות ואיזה גודל נדרש לכל מחלקה ומחלקה? – שאלות אלו ועוד רבות אחרות הן שאלות למומחים בתחום הקמעונאות והתשובות אליהן הן המפתח להשגת תכנון חנות מצליחה ורווחית. חברת בי-סמארט, שעומדת מאחורי ההצלחה של אלפי חנויות בישראל, תשמח להעמיד את כל הידע והניסיון שברשותה כדי לערוך עבורכם עיצוב חנות חכם, מקיף ומקצועי.

יש לכם שאלה? זקוקים לייעוץ מקצועי?
צרו איתנו קשר ונשמח לעזור 077-2308149 או שלחו הודעה
צרו איתנו קשר ונשמח לעזור 0733744721 או שלחו הודעה
USAIsrael
יש לכם שאלה? זקוקים לייעוץ מקצועי?
צרו איתנו קשר ונשמח לעזור 077-2308149 או שלחו הודעה
ליצירת קשר